Ads 468x60px

Saturday, November 26

Marah Bukan Penyelesaian


Marah di dalam hati, marahlah semahunya. Kadangkala tidak mampu diungkapkan dengan kata. Bukan mudah untuk meluahkan rasa hati ini kerana terlalu ingin menjaga hati insan tercinta. Mungkin sudah terbiasa memendam perasaan. Ana lebih rela memendamkannya jauh ke dalam tasik hati daripada menimbulkan pertelingkahan dengan seseorang.

Dalam menghentikan rasa amarah ini, Ana terfikir sejenak, tidakkah perbuatan memendam rasa ini akan menjadi penyakit di lain masa nanti? Ana tidak boleh marah? Ana keliru sendiri. Mengapa harus ada perasaan marah itu? Alangkah bahagianya jika tiada perasaan marah. Tapi keliru semula. Apakah lengkap diri kita tanpa ada perasaan marah? Adakah dunia ini akan jadi aman tanpa perasaan marah? Ana pun tertanya sendiri.

Bila diamati semula, punca pertelingkahan ini atas sebab yang agak remeh-temeh. Tapi entah bagaimana seperti ditiupkan lagi api kemarahan ini apabila kita saling ego dan tidak mahu mengalah dengan menuding jari tentang siapa salah. Pokok pangkalnya, cuma yang ana mahu adalah "bahagia", gembira sentiasa, merasa aman dan tenteram selalu. Tapi ada waktunya, perasaan insan lemah dan tidak berdaya seperti ana ini akan sentiasa berubah-ubah.

“Ya Allah, jauhkan aku daripada sifat ego, marah hasad dengki dan perkara yang engkau tidak sukai  Jadikan aku anak yang soleh, yang sentiasa berbakti kepada ibu bapa. Jika aku seorang suami,  jadikanlah aku suami yang mithali, yang sentiasa taat perintah Allah agar dapat membina rumah tangga yang bahagia didunia dan akhirat.”

Jazakallah

Monday, November 21

Jom Bersih !!

Assalammualaikum..


Bersyukurlah kita kepada Allah swt kerana Allah swt sentiasa memberi peluang untuk kita meneruskan kehidupan kita sebagai khalifah di muka bumi yang fana ini..alhamdulillah..selepas saja ana meninggalkan kerjaya ana buat seketika,ana melangkah ke tempat belajar ana dengan azam dan tekad yang baru. Kini ana menginap di asrama atau rumah yang disediakan oleh pihak universiti. Tidak mungkin apabila dapat kunci rumah saja terus dah boleh duduk. Jadi sudah pun dalam perancangan ana bersama ahli baru ana untuk sama gotong-royong membersihkan rumah...dengan ini bukan saja rumah je bersih…ukhwah pun makin erat dan insyaAllah jadi sebuah keluarga yang bahagia ..alhamdulillah...berjaya juga misi ana...kita hanya merancang Allah saja menentukannya...


ni baru saja basuh rumah..


kerusi dan meja tersusun rapi di tepi


Jazakallah..

Saturday, November 19

Kenangan Yang Berbekas

Assalammualaikum.



Alhamdulillah, ana bersyukur kepada Allah SWT yang maha tinggi dan tiada kuasa yang boleh menandingiNya, yang menentukan takdir setiap hambanya. Jumaat lepas merupakan hari terakhir ana berkhidmat di SMKSKP. Baru saja genap sebulan ana berkhidmat..baru rasa cinta nak semai..dah kena pulang ke UPSI semula..ini  satu suratan bagi ana..apa-apa pun ana banyak berterima kasih kepada pengetua SMKSKP,Pn Ang Wee Wee dan semua barisan pendidik SMKSKP kerana sudi menerima ana berkhimat di SMKSKP. Tidak lupa juga kepada anak-anak didik ana 1KP,1Best, 1A2,1A3,2Best,2A5 dan 4PD, walaupun baru saja kenal-kenal, tetap dalam ingatan.insyaAllah..Teruskan belajar dengan bersungguh-sungguh, taburlah sebanyak mungkin jasa di SMKSKP, InsyaAllah, jika ada kesempatan kita berjumpa lagi..  









Jazakallah

Monday, November 14

Bila Aku Nak Bercinta?

Assalammualaikum,

Mana mungkin seorang murabbi atau guru ingin menghampakan anak muridnya. Begitu juga dengan ana. Sejak kebelakangan ini, ana dihujani pelbagai soalan berkaitan dengan cinta dan kahwin daripada pelajar ana. Tidak mungkin ana hanya berdiam sahaja atau membiarkan anak murid ana mencari jawapan sendiri sedangkan yang ditanya itu adalah ana. Dalam buku teks Pendidikan Islam Tingkatan 5 ada menerangkan mengenai perkahwinan. Tetapi yang menjadi persoalan pelajar ana, bolehkah kita bercinta sebelum kahwin? Atau kita perlu tunggu selepas kahwin barulah nak bercinta? Macam mana pula nak berkahwin jika tidak bercinta? Tak kenal Maka tak cinta? Oleh itu ana membahagikan kepada 3 situasi yang juga ana bersumberkan daripada seorang ustaz di Pulau Pinang.

Cinta SEBELUM KAHWIN

Cinta sebelum perkahwinan adalah cinta yang hadir daripada pergaulan harian dengan individu yang mempunyai kesamaan daripada segi cita rasa, peribadi, minat dan cara hidup.

Ada kalanya cinta ini adalah cinta pandang pertama yang hadir secara mendadak, dan ia juga mungkin cinta yang dibina secara berperingkat melalui pertemuan dan pergaulan harian.

Cinta sebelum perkahwinan biasanya tidak digalakkan dalam Islam, kerana dikhuatiri akan menjerumuskan pencinta itu ke kancah maksiat dan kelalaian dalam percintaan.

Walau bagaimanapun, jika percintaan itu mempunyai matlamat suci, iaitu untuk membawa pencinta itu ke jinjing pelamin dan ikatan yang sah, maka sebagai pencinta yang beriman dan takutkan Allah, mereka haruslah menjaga dan memelihara perkara-perkara berikut:

  1. Menghormati maruah dan harga diri masing-masing, dalam erti kata lain tidak membenarkan diri berdua-duaan dengan kekasih, kerana orang yang ketiga adalah syaitan.
  2. Di samping itu tidak berhias-hias atau menampakkan perhiasan di hadapan kekasih kerana dikhuatiri boleh menaikkan nafsu syahwat kekasih. Sebaik-baiknya sebarang pertemuan hendaklah melibatkan mahram atau ibu bapa yang mengawasi tingkah laku mereka.
  3. Mendapat restu dan kebenaran dari ibu bapa adalah faktor kejayaan dalam percintaan sebelum perkahwinan. Restu daripada ibu bapa memudahkan proses pertunangan dan pernikahan yang akan berlangsung sebagai kelangsungan daripada cinta itu.
  4. Ibu bapa harus memainkan peranan dengan memastikan anak-anak tidak melupakan tanggungjawab peribadi dan batasan akhlak dan ajaran agama semasa bercinta.
  5. Berdoa dan menunaikan solat hajat supaya percintaan yang dimiliki akan diredai dan diberkati Allah. Bermohon kepada Allah supaya cinta itu dapat membawa kepada kesempurnaan peribadi dan kesempurnaan agama dengan mendirikan rumah tangga dan memelihara kelangsungan cinta itu.
  6. Sentiasa melakukan solat Istikharah bagi meneguhkan hati supaya orang yang dicintai itu adalah yang terbaik untuk menjadi pasangan hidup sehingga ke akhir hayat. Janganlah mencintai seseorang kerana harta, rupa atau keturunannya, tetapi cintailah dia kerana agama dan kemuliaan akhlaknya.
  7. Solat istikharah membantu supaya individu yang bercinta itu tidak menyesal dengan pilihannya dan dia wajiblah menjuruskan percintaannya itu untuk mendirikan rumah tangga yang terpelihara.
  8. Sekiranya dia bercinta tanpa niat untuk berumah tangga tetapi sekadar ingin bermain-main dan bersuka ria, maka percintaan itu adalah penipuan dan setiap perbuatan ke arah itu mencetuskan dosa dan kemurkaan Allah.
Setiap perbuatan cinta seperti menyentuh kekasih, bersalaman, berdating, berpelukan dan bercanda adalah dilarang sebelum perkahwinan.

Sebagai hamba Allah yang takut kepada kemaksiatan dan kehinaan hidup di dunia, pasangan kekasih hendaklah berasa malu untuk mempamerkan ‘cinta terlarang’ mereka kerana belum lagi diiktiraf oleh perkahwinan yang dituntut oleh syarak.

Tetapi sebaliknya, apabila diikat dengan ikatan perkahwinan yang sah, perbuatan-perbuatan itu mendatangkan pahala dengan syarat suami isteri itu berusaha untuk menjaga batasan akhlak dan kesopanan tingkah laku apabila berada di khalayak ramai.



Cinta SELEPAS BERTUNANG

Kebanyakan orang yang bercinta menyimpan hasrat untuk mempertahankan cintanya hingga ke jinjang pelamin. Bertunang adalah cara yang dilakukan bagi menyempurnakan janji untuk berkahwin.
Ia adalah tanda pengabadian cinta yang suci dan tulus. Cinta dalam pertunangan besar ujiannya kerana godaan dan cabaran yang datang dari pelbagai pihak mampu merubah hati dan pendirian pasangan.
Orang yang bertunang dikatakan ‘berdarah manis’ kerana mudah terjebak kepada gangguan perasaan dan terdedah kepada pelbagai cabaran.

Oleh sebab itu pertunangan tidak digalakkan untuk tempoh yang lama mengikut adat masyarakat Melayu. Malah ia tidak perlu dihebohkan kepada semua orang kerana dikhuatiri pasangan itu berubah hati dan tidak jadi melangsungkan perkahwinan.

Bertunang tidak sama dengan berkahwin. Bertunang adalah ikatan tetapi ia belum diteguhkan oleh akad yang menghalalkan segala perhubungan antara lelaki dan perempuan.

Bertunang adalah tempoh suai kenal bukan tempoh memadu asrama. Maka orang yang sedang bertunang tidak boleh melanggar batas-batas agama kerana mereka masih belum ‘halal’ untuk bersentuhan, berciuman dan sebagainya.

Pihak lelaki perlu menyedari mereka belum lagi menjadi suami, begitu juga pihak perempuan belum bergelar isteri. Maka berhati-hatilah dalam pergaulan kerana syaitan sentiasa menjadi orang ketiga yang tidak jemu menggoda dan cuba merosakkan cinta yang terbina.




Cinta SELEPAS KAHWIN

Allah mengiktiraf cinta selepas perkahwinan sebagai yang terbaik dan sumber segala kesenangan dan kasih sayang sebagaimana yang dinyatakan di dalam Al-Qur’an ayat-21 surah Ar-Rum,

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah bahawa Dia menciptakan isteri-isteri bagimu dari kalangan kamu sendiri supaya kamu dapat hidup tenang bersama mereka dan diadakanNya cinta kasih sayang antara kamu. Sungguh, dalam yang demikian ada tanda-tanda bagi orang yang menggunakan fikiran” (Ar-Rum, Ayat 21)

Cinta selepas perkahwinan adalah cinta yang diredai dan dituntut oleh ajaran Islam. Cinta seharusnya berputik mekar selepas pasangan suami isteri itu mendapat mandat yang agung untuk bercinta melalui ikatan yang sah dan diiktiraf oleh agama dan juga anggota masyarakat.

Bagi menyuburkan cinta selepas perkahwinan, maka pasangan suami isteri haruslah menghormati hak-hak dan tanggungjawab kepada yang dicintai dengan penuh kecintaan dan kasih sayang. Antara cara-cara untuk menyuburkan rasa cinta sebegitu adalah:

1. Membuktikan cinta melalui ketaatan, kasih sayang, pengorbanan dan kesungguhan memuliakan pasangan dan rumah tangga yang dibina.
Pasangan suami isteri hendaklah sentiasa saling hormat-menghormati, menghargai perasaan dan tutur kata, sentiasa mendoakan kesejahteraan keluarga dan berusaha memelihara amanah dan janji yang dibuat.

2. Melahirkan zuriat sebagai bukti cinta yang terjalin. Sekiranya ditakdirkan tidak mempunyai zuriat, suami hendaklah bersabar dan tidak terburu-buru untuk berkahwin lain.
Seharusnya usaha dilipatkan gandakan untuk mendapatkan zuriat baik secara tradisional mahupun secara perubatan. Sekiranya tidak berhasil, bolehlah mengambil anak angkat sebagai langkah alternatif.

3. Mengasihi dan menghormati ahli keluarga pasangan suami isteri. Bagi mewujudkan keluarga yang harmonis, perhubungan kedua-dua belah pihak hendaklah dijaga dan dipelihara sebaik mungkin.

Sesekali, hadiah dapat dijadikan penghubung kasih-sayang dan tidak lupa untuk bertanya khabar sekiranya tidak berkesempatan untuk menziarahi keluarga yang jauh.

Menjaga batas-batas pergaulan dengan tidak menyentuh sesama sendiri, tidak membuang masa berjam-jam dengan bertelefon atau berbual-bual, dan tidak menjadikan pergaulan mereka seperti suami isteri yang sudah sah dinikahkan.

Mereka harus sedar dan berasa malu kerana mereka masih belum mempunyai sebarang hak ke atas satu sama lain.

Renung-renungkanlah. Mudah-mudahan sedikit sebanyak coretan penjelasan di atas bermanfaat untuk anda semua

Jazakallah…

Daripada aku dan dia
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sample text

Copyright 2011 @ Laman Rasmi Cikgu Amirul2u. PENAFIAN :Cikgu Amirul2u adalah tidak bertanggungjawab terhadap apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat atau daripada kecacatan atau kesilapan kandungan di dalam laman web ini. Dibangunkan oleh cikguamirul@yahoo.com