Ads 468x60px

Saturday, November 26

Marah Bukan Penyelesaian


Marah di dalam hati, marahlah semahunya. Kadangkala tidak mampu diungkapkan dengan kata. Bukan mudah untuk meluahkan rasa hati ini kerana terlalu ingin menjaga hati insan tercinta. Mungkin sudah terbiasa memendam perasaan. Ana lebih rela memendamkannya jauh ke dalam tasik hati daripada menimbulkan pertelingkahan dengan seseorang.

Dalam menghentikan rasa amarah ini, Ana terfikir sejenak, tidakkah perbuatan memendam rasa ini akan menjadi penyakit di lain masa nanti? Ana tidak boleh marah? Ana keliru sendiri. Mengapa harus ada perasaan marah itu? Alangkah bahagianya jika tiada perasaan marah. Tapi keliru semula. Apakah lengkap diri kita tanpa ada perasaan marah? Adakah dunia ini akan jadi aman tanpa perasaan marah? Ana pun tertanya sendiri.

Bila diamati semula, punca pertelingkahan ini atas sebab yang agak remeh-temeh. Tapi entah bagaimana seperti ditiupkan lagi api kemarahan ini apabila kita saling ego dan tidak mahu mengalah dengan menuding jari tentang siapa salah. Pokok pangkalnya, cuma yang ana mahu adalah "bahagia", gembira sentiasa, merasa aman dan tenteram selalu. Tapi ada waktunya, perasaan insan lemah dan tidak berdaya seperti ana ini akan sentiasa berubah-ubah.

“Ya Allah, jauhkan aku daripada sifat ego, marah hasad dengki dan perkara yang engkau tidak sukai  Jadikan aku anak yang soleh, yang sentiasa berbakti kepada ibu bapa. Jika aku seorang suami,  jadikanlah aku suami yang mithali, yang sentiasa taat perintah Allah agar dapat membina rumah tangga yang bahagia didunia dan akhirat.”

Jazakallah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Sample text

Copyright 2011 @ Laman Rasmi Cikgu Amirul2u. PENAFIAN :Cikgu Amirul2u adalah tidak bertanggungjawab terhadap apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat atau daripada kecacatan atau kesilapan kandungan di dalam laman web ini. Dibangunkan oleh cikguamirul@yahoo.com