Ads 468x60px

Friday, October 28

Pengalaman Satu Ibadah

Assalammualaikum wbt...



Jadilah manusia yang sentiasa bersabar..Alhamdulillah..lama sungguh ana menunggu detik sebegini. Maklumlah apabila pulang ke kampung halaman ni suasana agak berbeza sedikit..maksud ana tidak setiap hari ana boleh post entry di blog ni sebab tiada wifi. Jadi nak post apa-apa entry kena lah tangguh dulu.. lagi-lagi ana ni tidak minat sangat pergi Cyber cafe (Cc)..so, kenalah sabar.. semua tu ujian Allah nak uji kesabaran hambanya..Ok, sebagaimana yang ana janjikan..entry kali ni ana nak berkongsi mengenai pengalaman ana mengajar pada cuti semester...

Sehari sebelum ana ambil exam bagi subjek biologi dan kimia, ana dapat tawaran mengajar sekolah menengah daripada pihak PPD tempat ana melalui telifon. Pada mulanya ana rasa nak tolak je tawaran tu sebab ana dulu ajar sekolah rendah..tak pernah pula ana ajar sekolah menengah..tapi ana fikir ni rezeki daripada Allah dan mungkin ada hikmahnya ana mengajar ni..boleh jadikan sebagai pengalaman lagi..ana setuju aje.. ni kira kali ketiga ana mengajar..alhamdulillah..

Ana bertolak pulang ke kampung ana pada hari ahad dan pada keesokan harinya ana terus melaporkan diri sebagai tenaga pengajar di sekolah tersebut..rasa letih juga hari tu maklumlah rehat beberapa jam sahaja di rumah..dan rasa gemuruh juga apabila pertama kali jejak kaki di sekolah tu..tapi ana ingat lagi pesan ummi ana, “jika rasa gemuruh atau berdebar baca  YA HAYYU, YA QAYYUM.. insyaAllah, akan rasa confident semula pada diri kita”..Alhamdulillah, ana berjaya menyesuaikan diri.

Sudah menjadi kebiasaan setiap sekolah jika hari isnin mesti ada perhimpunan. Begitu juga dengan sekolah ana..semua guru kena duduk di atas pentas termasuklah ana..pada masa tu ana duduk dibahagian hadapan sekali dan pelbagai ragam ana lihat..Semua mata-mata pelajar ada kalanya tertumpu pada ana..maklumlah “cikgu baru” katakan…

Ana diamanahkan mengajar B. Melayu bagi tingkatan empat, Geografi bagi semua tingkatan 1 dan P.Seni bagi tingkatan satu dan dua termasuklah Kelas Peralihan..err pelik..ambil opsyen sains tapi tak ajar sains..reda jelah.. lagi pun mengajar sekolah menengah ni agak berbeza sedikit dengan sekolah rendah.. yelah jika sekolah rendah tu murid ibarat anak-anak kita tapi sekolah menengah ni kita jadikan pelajar macam kawan je..guru ana pernah cakap “ Nak jadi guru ni sebenarnya tak susah sangat cuma kamu perlu memahami rentak pemikiran dorang dan jangan pilih kasih..” ana ingat lagi pesan cikgu Ramli.



Hari pertama ana masuk ke kelas, ana interview seorang demi seorang pelajar. Ada pelajar yang ingat ana Pegawai Jabatan Agama Islam lah..Ustaz lah.. macam-macam..tulah yang ana dengar yang beri salam “assalamualaikum bang..” ana jawab je salam…sekali dapat tau ana cikgu, terkejut dia..huhuh…ada juga pelajar-pelajar yang nakal..tapi alhamdulillah, ana masih boleh mengawal..marah pun kena kawal..sebab ana dapat rasa macam mana perasaan ana dulu jika kena marah..jika ana marah pun lepas tu ana cepat-cepat reda semula..tak adalah sampai nak belasah atau pukul pelajar kerana ana tau setiap apa yang kita buat ni semuaya ibadat dan dapat balasan daripada Allah SWT...oleh itu,  jadikan doa itu senjata kita… jadi kita doalah pada Allah mudah-mudahan pelajar tu hijrah menjadi pelajar yang baik dan sentiasa dengar arahan kita....insyaAllah…

Satu lagi masalah guru-guru kita hari ini khususnya guru muslim jika mengajar contohnya subjek Sains, guru tu hanya mengajar sains semata-mata..tidak kaitkan dengan islam..jadi ana berharap sahabat-sahabat ana yang bakal menjadi pendidik, kita buat satu perubahan pada sistem pendidikan negara kita.. jika kita jadi guru subjek sains, sambil-sambil kita cerita apa kaitan sains dan islam... daripada mana datangnya ilmu sains ni..

Ingatlah wahai sahabat-sahabatku, sesungguhnya semua ilmu yang ada kat muka bumi ni semuanya ilmu Allah..semuanya milik Allah..dan jangan lupa dakwah kita dalam islam ni tiada noktah..tiada titik perhentiannya…tetap diteruskan selagi mana kita hidup..insyaAllah..

Jazakallah…


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sample text

Copyright 2011 @ Laman Rasmi Cikgu Amirul2u. PENAFIAN :Cikgu Amirul2u adalah tidak bertanggungjawab terhadap apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat atau daripada kecacatan atau kesilapan kandungan di dalam laman web ini. Dibangunkan oleh cikguamirul@yahoo.com