Ads 468x60px

Wednesday, December 7

Menjual Sambil Berdakwah

Assalammualaikum..

Menjual itu dikira satu ibadat… Tetapi kita perlu menilai halal haramnya…ana baru saja diberi tugasan daripada pensyarah subjek Keusahawanan. Ana dikhendaki menjual 6 helai selendang saja dengan 6 warna yang berbeza. Sikit tapi cukup mencabar kerana berhadapan dengan muslimat dan bukan hanya ana saja yang menjual tetapi ramai lagi.

Alhamdulillah, dengan dibantu oleh adik ana, dapatlah ana menyusun strategi dengan baik dan berkesan. Konsep yang ana perkenalkan adalah MSB system  atau  sistem “Menjual Sambil Berdakwah”. Jika dinilai, selendang ini kurang manis jika dipakai begitu tanpa tudung labuh. Rasanya  masih kurang mengikut syariat islam kecuali yang berfikiran kreatif iaitu membuat alas meja. Jadi ana mengambil inisiatif dengan membuat label seperti di bawah:


Apa yang ana kaji, sebenarnya dalam islam tiada masalah dalam pemakaian selendang. Asalkan tidak nipis dan jarang, serta menutupi aurat mengikut syariat islam.  Yang menjadi masalah adalah individu memakainya kerana ingin menunjuk dan menarik perhatian lelaki.

Oleh itu, peranan penjual menyampaikan mesej kepada pembeli itu sangat penting. Ini juga adalah satu medium dakwah kita untuk mengembalikan cara hidup islam yang sebenar. Bukan hanya menjual sahaja tetapi sambil berdakwah. Dengan cara ini melahirkan ramai lagi “usahawan islam” yang cekap dan sistematik dalam menegakkan syiar Islam di persada dunia.
Jazakallah...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Sample text

Copyright 2011 @ Laman Rasmi Cikgu Amirul2u. PENAFIAN :Cikgu Amirul2u adalah tidak bertanggungjawab terhadap apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat atau daripada kecacatan atau kesilapan kandungan di dalam laman web ini. Dibangunkan oleh cikguamirul@yahoo.com