Ads 468x60px

Sunday, February 26

Amerika membakar Al-Quran



Mahasiswa Pendidik, UPSI berasa kesal dengan tindakan biadap pihak tentera Amerika Syarikat membakar beberapa naskhah Kitab Suci Al-Quran di Afghanistan kerana ia merupakan tindakan penodaan dan penghinaan terhadap agama Islam. Dan baru-baru ini Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama sudah pun segera meminta maaf dan berjanji untuk mengambil langkah bagi mengelakkan pengulangan kejadian ini di samping mahu bertindak ke atas mereka yang bertanggungjawab. Menurutnya, langkah Obama merupakan reaksi yang positif daripada pihak Amerika, dan berharap bahawa tindakan susulan akan diambil supaya insiden seperti itu tidak akan berulang. Tindakan balas itu juga telah mengakibatkan kematian sekurang-kurangnya lima pembantah Afghanistan dan dua askar Amerika.Sinar harian online juga ada mengeluarkan kenyataan maaf dari Nato. Berikut adalah petikan tersebut:


KABUL – Pasukan tentera Amerika Syarikat (AS) dan Nato mengambil tindakan segera untuk memohon maaf atas tindakan mereka membuang dan membakar beberapa naskhah al-Quran sementara beratus-ratus rakyat Afghanistan berhimpun di pekarangan pangkalan tentera udara Bagram dekat sini, hari ini.

Sementara butiran mengenai kejadian itu belum jelas, pegawai tertinggi tentera AS dan Nato di Afghanistan menawarkan permintaan maaf dan menjanjikan satu siasatan dalam usaha mengawal kemarahan.

AS menggerakkan serangan udara ke atas negara itu pada 2001 dan mengekalkan pasukan tenteranya selepas pemerintahan Taliban digulingkan.
“Saya memberi anda jaminan. Saya beri jaminan, ini bukan sesuatu yang disengajakan,” kata Jeneral John Allen dalam satu kenyataan, demikian menurut portal Guardian dari UK, hari ini.



Kami sentiasa bersama perjuangan Mahasiswa Pendidik UPSI

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Sample text

Copyright 2011 @ Laman Rasmi Cikgu Amirul2u. PENAFIAN :Cikgu Amirul2u adalah tidak bertanggungjawab terhadap apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat atau daripada kecacatan atau kesilapan kandungan di dalam laman web ini. Dibangunkan oleh cikguamirul@yahoo.com