Ads 468x60px

Sunday, February 12

Semangat yang hilang

Assalamualaikum,

Petang yang dihiasi cahaya mentari,
Ditemani tiupan angin kemesraan,
Melayani setiap jendela jiwa yang tergapai,
Mengharap ketenangan yang maha esa.

Hidup ini ibarat roda yang berputar,
Kadangkala kita di atas,
Gembira bagai di syurga,
Dan kadang kala kita di bawah,
Terasa amat pedih hidup ini,
Tetapi itu realiti hidup.



Tatkala merenung dibayangan sendiri,
Sementara menunggu hari silih berganti,
Kadang-kadang terfikir juga aku,
Manusia itu tidak lengkap,
Jika tidak dihujani dengan duri kehidupan,
Namun aku bingung,
Hari ini aku hadapi pelbagai jenis duri,
Tatkala tertusuk hampir-hampir aku menjerit,
Aku cuba tahan sedaya mampu.

Tetapi aku ini juga manusia biasa
Semangatku yang dulu meninggalkan aku bersendirian,
Entah ke mana perginya semangatku yang dulu,
Disaat awal membuka lembaran baru di bumi murabbi,
Mungkin ia tidak mahu bersama perjuanganku lagi,
Walaupun puas ku mencari namun tiada yang berganti.

Siapa yang tahu ke mana ia menghilang?
Siapa yang tahu mengapa ia pergi meninggalkan ku?
Tolong katakan, tolong, tolong…
Aku tidak mahu dihantui kegelapan

Ya Allah, Ya Tuhanku,
Engkau  maha berkuasa bagi seluruh makhluk,
Sanggupkah engkau biarkan aku hanyut dibumi murrabi ini?
Tidakkah Engkau merasai penderitaan aku selama ini?
Atau engkau memang mahu menguji hambaMu yang lemah ini?
Jika jawapannya ya, Engkau tambahkanlah kekuatan pada diriku ini,
Agar terus tabah dan sabar menghadapi ujianMu ini,
Kerana aku tahu setiap yang bernyawa,
Akan kembali kepadaMu,
Innalillahiwainna ilaihi rajiun…..

Nukilan asli Cikgu amirul,
Pujangga Perjuangan
Jazakallahukhair....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Sample text

Copyright 2011 @ Laman Rasmi Cikgu Amirul2u. PENAFIAN :Cikgu Amirul2u adalah tidak bertanggungjawab terhadap apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat atau daripada kecacatan atau kesilapan kandungan di dalam laman web ini. Dibangunkan oleh cikguamirul@yahoo.com